Vyvěšuji tu články, odkazy, zajímavosti, jež jsou z mého hlediska podstatné. Ale nejen to, trochu humoru taky :)

Umučení Krista - The Passion of the Christ

MĚL SEM POCIT, ŽE UMÍRÁM NA KŘÍŽI - Rozhovor s Jimem Caviezelem, představitelem Ježíše Krista

 

Měl jsi někdy pochybnosti, zda máš natáčet tento film?

Ne. Tento film bych musel natočit,i kdyby byl mým posledním. Když mě Mel Gibson vyhledal a řekl mi o tomto filmu, zeptal jsem se ho: „Chceš,abych hrál Ježíše, že? A on odpověděl:„Ano“ Druhý den mi zavolal a snažil se mi účast na filmu vymluvit .Tak jsem se ho zeptal: „Mele, proč se mě najednou snažíš od toho odvést?“A on mi odpověděl: „Mohlo byto totiž znamenat konec tvé kariéry. Mohlo by to znamenat konec kariéry nás obou. Musíš opravdu pochopit,co mám v úmyslu.“ A já mu odpověděl: „Podívej se, to je tak: každý z nás je povolaný nést svůj kříž. Když svůj kříž neponeseš, jeho tíha tě zlomí. Moje definitivní odpověď zní: „Ano.“A tak se to stalo.

Co jsi cítil, když jsi myslel na to, že se musíš vcítit do Kristova myšlení?

Jediný motiv, proč jsem to všechno absolvoval, byla snaha napomoci obrácení světa. Nepřeji si, aby lidé viděli mě, mají vidět pouze Ježíše. V modlitbě jsem si to neustále vyprošoval. Během natáčení jsem se stále modlil růženec, aby mě Panna Maria přivedla ke svému synu. Nikdo – a to myslím úplně vážně – nikdo ještě do této doby neviděl takový příběh utrpení. Je to nejautentičtější utrpení, jaké vůbec existuje. A tento film uvidí určitě mnoho miliónů lidí. Ani já, ani Mel jsme to rozhodně nedělali pro peníze, ale z lásky. Každý z nás daroval svůj čas a udělal to z lásky.

Co se ti na roli Pána Ježíše nejvíce líbilo?

Celé natáčení bylo skutečně hlubokým náboženským zážitkem. Před začátkem natáčení jsem řekl Melovi: „Musíme se každý den zúčastnit mše svaté. Dříve než ponesu tento kříž a než začneme tento film natáčet, musím přijmout Eucharistii.“ Často jsem se Boha ptal: „Proč sis zvolil hříšníka, jako jsem já?“ Během natáčení jsem chodil velice často ke svaté zpovědi. Kdysi mi někdo řekl, že nejtěžším hříchem je zanedbání dobra. Já nemiluji dostatečně, proto je tato věta jako ušitána mě. Od té doby, co mě vybrali pro tuto roli, jsem se snažil být za ni stále vděčný. Lidé ale asi sotva pochopí, že ani na chvíli pro mě nebyla tato role pohodlná, dokonce ani po skončení natáčení. Dá se říct, že pro mě byla skutečným utrpením.

 

To byla role Ježíše opravdu tolik „nepohodlná“?

Ano, opravdu. Dvakrát mě trefily šlehy bičem a často jsem dostával od vojáků tvrdé údery. Když jsme poslední den natáčeli horské kázání, zasáhl mě blesk. Lidé křičeli, kůže mi úplně zčernala. Ti, kteří to všecko viděli, potom říkali, že neviděli žádný blesk, ale pouze mě obklopeného zářivým světlem.

Cítil ses doopravdy tak, jako kdybys umíral na kříži?

Když jsem nesl kříž, měl jsem vykloubené rameno. Přestože byl velmi těžký, nemohl jsem ho pustit na zem. Během toho natáčení nebyl vůbec čas si ani trochu odpočinout. Když mě pak dali na kříž, silně mě tížila bolest v ramenou. Na kříži jsem potom úplně promrzl. Vůbec jsem už neovládal ruce a naprosto nekontrolovatelně jsem se chvěl. Kdybychom všechno natáčeli ve studiu a ne v horách, určitě bych tolik netrpěl. Ale kdybych tak netrpěl, nebylo by nikdy možné vidět takový výjev na kříži. Opravdu jsem musel prožít ten pocit, že umírám na kříži.

 

 

VZNIK FILMU:

 

 

Jazyky:

Všechny postavy ve filmu hovoří těmi jazyky, jakými by skutečně v dané době hovořily.

To znamená, že Židé, včetně Krista a jeho učedníků,

hovoří aramejsky, a Římané mluví hovorovou

latinou. Řečtina, kterou v té době hovořili intelektuálové,

v tomto filmu nehraje roli.

 

Městečko Matera:

Scény ukřižování se točily v nádherném jihoitalském městečku Matera,

u kterého natáčel v roce 1965 své Evangelium

podle Matouše i sám Pier Paolo Passolini.

 

Ateliéry Cinecittá:

Jeruzalém byl postaven jako obří dekorace v ateliérech Cinecittá

na předměstí Říma. Výtvarníkem byl slavný Francesco

Frigeri a architektem Carlo Gervasi.

Součástí stavby byl i velký chrám, ve kterém

byl Kristus odsouzen, nádvoří před Pilátovým palácem,

kde byl vyslýchán, a ohrada, ve které byl

trýzněn a bičován.

 

James Caviezel:

 Gibson od počátku věděl, že nejdůležitější bude najít toho pravého

herce pro roli Ježíše Krista. Jeho volba nakonec

padla na Jima Caviezela, který naposledy hrál ve

filmu Hrabě Monte Cristo. Caviezela, který je aktivní

katolík, tato nabídka okamžitě oslovila. Jako

pozoruhodná shoda okolností se mu jevilo i to, že

právě oslavil 33. narozeniny a dostal se tedy do

„Kristových let“.

Jamez Caviezel strávil v maskérně před natáčením

závěrečných scén bičování a ukřižování až sedm

hodin denně. Pro scény, kdy Ježíš absolvuje bití a

bičování nechvalně proslulým římským vynálezem,

„devítiocasou kočkou“ (důtky s kovovými konci, které

trhaly kůži), musel Caviezel podstoupit dlouhé

přípravy v maskérně. Po makeupu, kterým měl

pokrytu většinu těla, mu naskákaly puchýře, jejichž

vinou pak nemohl v noci spát. Scény ukřižování se

natáčely 14 dní, během kterých musel nést, či spíše

vláčet cca 70 kg těžký kříž (skutečné kříže vážily

až dvojnásobek) až na Golgotu, to vše zahalen

pouze do plátna, přestože se natáčelo během zimy.

Někdy byl tak podchlazen, že nemohl ani promluvit

a štáb mu musel na obličej přikládat ohřívací balíčky,

aby vůbec rozhýbal rty. Při natáčení během

bouřky do Caviezela a pomocného režiséra Jana Micheliniho

udeřil blesk – sjel do Micheliniho deštníku

a zasáhl i Caviezela, ale zázrakem nebyl ani jeden

z nich vážně zraněn.

Mel Gibson o svém filmu

Australský režisér Mel Gibson

působící v USA se dva týdny před

světovou premiérou svého nového

filmu Utrpení Krista vyjádřil, že

jeho film není namířen proti Židům.

V rozhovoru pro italský denník La

Republica Mel Gibson řekl: „Antisemitismus

(nenávist vůči Židům)

je vědomá agrese vůči Židům jako

Židům. Je to morálně zvrácený postoj

a podle mého přesvědčení je to

hřích.“ K obviněním Židů, že zavinili

ukřižování Krista, režisér prohlásil:

„My všichni jsme ho zabili. Zemřel

pro hříchy nás všech.“

Ke krutým násilným scénám,

které v USA vedly k zákazu filmu

pro děti mladší sedmnácti let, režisér

řekl, že to bylo nezbytné a

vysvětlil: „Tyto násilné scény ukazují,

do jaké míry byl Ježíš ochotný

z lásky k lidstvu trpět.“

Gibson se snažil držet se co nejvěrněji

předlohy – evangelií – a zachytit

příběh co nejvíce realisticky.

„Chtěl jsem vyjádřit nezměrnost té

oběti a tu hrůzu s ní spojenou. Ale

také jsem chtěl, aby v tom filmu

byly lyrické okamžiky, krása a pocit

lásky, protože se jedná především

o film o víře, naději a lásce. Podle

mne je to ten nejsilnější příběh,

který lze vypovědět.“

 

a Zelený čtvrtek

Foto Bontonfilm 

Sdílet

Komentáře

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio